Friday 23 November 2012

Eczema

APA ITU ECZEMA??

Eczema adalah keadaan kulit biasa yang ada nya tnda oleh tompok gatal dan radang kulit, terutamanya pada muka pada bayi, serta di dalam siku dan belakang lutut kanak-kanak, remaja, dan orang dewasa. Juga dikenali sebagai dermatitis atopik, Eczema disebabkan oleh sistem imun yang terlalu aktif. Keadaan kulit adalah lebih biasa di kalangan bayi dan kanak-kanak muda, tetapi Eczema juga boleh berlaku di kalangan orang dewasa. Sehingga 20 peratus daripada kanak-kanak dan 1-3 peratus orang dewasa membangunkan dermatitis atopik, menurut Akademi Dermatologi Amerika (AAD). Tanaman dermatitis atopik semasa tahun pertama kehidupan untuk penghidap 60 peratus atau lebih. Sekurang-kurangnya 80 peratus mempunyai keadaan kulit radang sebelum usia lima tahun. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, dermatitis atopik pertama boleh muncul semasa akil baligh atau dewasa. Ia memberi kesan kepada lelaki dan perempuan sama.






Jenis Eczema

Apabila orang merujuk kepada ekzema, mereka biasanya bermakna dermatitis atopik, yang merupakan bentuk yang biasa dan kronik ekzema. Lain-lain jenis ekzema termasuk:
 
Contact Dermatitis
Dermatitis berlaku apabila perengsa tertentu bersentuhan dengan kulit dan menyebabkan keradangan iaitu, pembakaran, gatal atau kemerahan. Apabila perengsa dikeluarkan, keradangan hilang.
 
Dermatitis Dyshidrotic
Dermatitis Dyshidrotic menjejaskan jari, tapak tangan, dan kaki, menyebabkan gatal, tompok bersisik kulit yang mengelupas sentiasa atau menjadi merah, retak dan menyakitkan. Keadaan ini adalah dua kali ganda lebih biasa di kalangan wanita berbanding lelaki.
 
Dermatitis Nummular
Dermatitis Nummular menyebabkan kering, patch bulat kulit dalam bulan-bulan musim sejuk. Ia boleh menjejaskan mana-mana bahagian badan, tetapi biasanya muncul pada kaki yang lebih rendah. Ia adalah lebih biasa di kalangan lelaki.
 
Dermatitis Seborrheic
Dermatitis seborrheic membawa kepada gatal, ruam, merah bersisik di lokasi yang berlainan pada badan, terutamanya kulit kepala, kening, kelopak mata, tepi hidung, dan di belakang telinga.

Simpton Eczema

Apabila anda telah memperolehi ruam tanya diri anda soalan-soalan berikut:

**   Adakah anda mempunyai ruam yang serupa sebelum anda berusia lima tahun atau pada satu ketika apabila anda kanak-kanak?
**    Adakah gatal bermula sebelum apa-apa tanda yang muncul pada badan?
**    Adakah badan anda atau kawasan yang terjejas dengan ruam sangat kering dalam tekstur? 
**   Adakah kulit di rantau itu membentuk keruping atau serpih?
**    Adakah anda mempunyai tompok merah atau coklat atau letusan seluruh leher dan muka anda atau bibir?
**    Adakah anda membangunkan ruam selepas mula bersentuhan dengan objek tertentu di rumah (ini mungkin termasuk bulu haiwan kesayangan anda, objek logam atau walaupun perkara-perkara seperti tikar permaidani atau pakaian tertentu)?
**    Adakah anda mengesyaki teruk ruam anda selepas memakan makanan tertentu seperti susu atau telur?
**    Di samping semua ini adakah anda mempunyai gangguan seperti asma atau demam alergi?
**    Adakah sesiapa dalam keluarga anda dari generasi sebelumnya mempunyai masalah kulit yang serupa?
**    Adakah ruam anda kelihatan untuk menyembuhkan hanya muncul selepas satu tempoh masa?

Dalam kes anda menunjukkan semua tanda-tanda di atas, ia adalah agak pasti bahawa anda sedang menderita dengan sejenis ekzema.

Punca Eczema

**  Sabun kuat dan detergen
**   pelarut
**   kelembapan rendah
**   losyen
**   Bulu pakaian kasar
**   berpeluh
**   Getah atau sarung tangan plastik occlusive
**   menggosok
**   bakteria staphylococcal
**   Membasahkan berulang kali dan pengeringan pada kulit (
pengendalian makanan )






nape hari nk citer sal Eczema..actually baru hari ni aku tau aku ada Eczema..kat bahagian betis..huhuhu..selama ni xpnah tau pon pasal Eczema..aku juz ingat kan gatal2 biasa je n sbb aku ada allergic pape..aku mula dpt eczema ni dlm thn 2012 ni jugk juz xsure time bile..sedar2 betis aku gatal2 n kulit kerg sgt..p farmasi pon juz beli ubat gatal biasa jer..skg da 2 bln aku mkn pure marine collagen n sapukan colagen tu skit kat bahagian eczema..alhadulillah mkin ok..gatal2 dah xde..luka bekas garu2 pon da kerg...tp some of my fren yg ada eczema (baru share cite ni kat fb td) dorg xleh trima ibu collagen ni n mmbuatkan eczema dorg makin teruk..mcm2 jgk la nam ubat yg dorg sebut n mostly krim sapu..sebamed, ezera, mcm2 lg la..lupa da...wat mase skg eczema aku blh trima collagen yg aku amek tu n aku continue je la selagi xde pape yg makin teruk..huhuhu...so, sesape yg ada eczema jgk tu awk kene tau bkn awk sorg je yg ada eczema..ramai lg yg ada gejala tu cuma dorg xtau termasuk lah aku n bru arini aku tau..hehehehe...cari la penawar yg ada untuk elakkan kita rase xselesa.  .

4 comments:

  1. Artikel yang menarik. Memang eczema berlaku disebabkan radang dan alahan pada kulit. Pengambilan Vitamin C seperti jus lemon yang diperah sendiri dapat membantu untuk mengawal penyakit ini.

    ReplyDelete
  2. Artikel yang menarik. Memang eczema berlaku disebabkan radang dan alahan pada kulit. Pengambilan Vitamin C seperti jus lemon yang diperah sendiri dapat membantu untuk mengawal penyakit ini.

    ReplyDelete
  3. Really helpful articles. I loved it. To learn more about causes of eczema on the face here!

    ReplyDelete